9-eurový lístek
Na konci jara byla v Německu spuštěna univerzální 9-eurová měsíční jízdenka, která byla platná pro veřejnou dopravu v celé zemi. Německá vláda chtěla tímto způsobem kompenzovat vysoké ceny paliv. Lístek byl úspěšný nejen u domácích ale iu turistů, kteří jej mohli také využívat. V průběhu celého léta se prodalo až 52 milionů kusů! Na jeho využívání se zaměřili i analytici, kteří odhadli, že tento lístek mimo jiné snížil emise CO2 přibližně o 1,8 milionu tun. Platnost lístku však skončila koncem srpna, ale vysoká popularita rozběhla v Německu diskusi o jeho trvalém zavedení. Německá vláda proto přišla s dalším ambiciózním plánem.
49-eurový lístek
Po velkém úspěchu 9-eurového lístku se spolkové země v Německu s vládou dohodly na plánu zavést novou 49-eurovou měsíční jízdenku, která bude platit ve veřejné a regionální dopravě po celé zemi. Původně se rozhodovalo mezi cenami 69 eur nebo 49 eur. Nakonec většinovou podporu získala částka 49 eur, což je i na slovenské poměry relativně atraktivní cena.
Jedním z největších lákadel pro uživatele je, že lístek bude platit na všech regionálních autobusových, vlakových a tramvajových sítích v zemi, z nichž každá má nespočet cestovních tarifů, což mnozí považují za matoucí. Novinka by měla tyto problémy vyřešit a zjednodušit. Jízdenka však nebude možné využít pro dálkové a mezistátní spoje. Německá vláda chce zároveň tímto způsobem docílit, aby motoristé pomohli bojovat s inflací a dávali přednost ekologičtějším způsobům dopravy.
Jak bude fungovat nová jízdenka
Používání 49-eurového lístku má být podle ministra dopravy Volkera Wissing snadné. Ten se v průběhu minulého týdne setkal na jednáních se svými protějšky ze 16 spolkových zemí. Dodal, že nový lístek nebude papírový, bude možné jej koupit na jeden měsíc nebo v případě zájmu jako lístek, který lze prodlužovat. V případě nevyužívání bude možné lístek jednoduše kdykoli zrušit.
Německá vláda tímto krokem zpřístupní ekologický způsob dopravy široké společnosti. Německý autoklub ADAC však konstatoval, že největším problémem bude venkov, kde není dostatečně rozvinutá infrastruktura. Kvůli tomu pro tyto lidi zůstává veřejná doprava nepoužitelná, ai to je důvod proč si musí zajistit auto.
Spuštění a financování projektu
Německá spolková vláda odsouhlasila spuštění lístků od 1. ledna 2023. Využívat se budou během období dvou let, po nichž se jejich efektivita na základě získaných dat podrobně vyhodnotí. Předpokládá se však výrazný nárůst cestujících ve veřejné dopravě, jak se to prokázalo v letě u 9eurového lístku.
Financování projektu není zatím zcela jasné. Spolková vláda přislíbila na financování projektu 1,5 miliardy eur, ale jen pod podmínkou, že stejnou částkou přispějí i ostatní spolkové státy. Bližší informace o financování by měly být jasné v nejbližších týdnech. Zároveň se očekává informace, zda budou moci lístek využívat i cizinci.
Největším problémem ambiciózního projektu se může stát to, že o lístky bude příliš velký zájem, který způsobí přeplnění spojů. Podobný problém mají v Rakousku, kde od roku 2021 funguje lístek KlimaTicket Ö. Jeho výhody vzbudily silný ohlas veřejnosti, ale na druhé straně dochází k přeplněným spojům zejména v době špičky. A co si o takovém způsobu dopravy za výhodnou cenu myslíte vy? Zanechte nám váš názor na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024